Naïssam Jalal – Quest of the Invisible avasi komeasti kansainvälisen jazzin kiertuevuoden Suomessa helmikuun viimeisellä viikolla. Syyrialaistaustaisen huilisti-laulajan yhtye kiinnosti yleisöä yli genrerajojen ja kaksi kerta siirretty kiertue keräsi kiitettävästi kuulijoita. Naïssam Jalalin musiikki ja sen humaani viesti koskettivat  ja konsertit saivat kiitosta arvostelijoilta. Olemme koostaneet tähän artikkeliin poimintoja Suomen konserttien arvioista. Vuodesta 2017 toiminut Jalalin trio pianisti Leonardo Montanan ja basisti Claude Tchamitchianin kanssa soitti Suomen jakson jälkeen vielä kuusi konserttia Virossa ja Latviassa .

Kiitämme lämpimästi yleisöä, kiertueen tukijoita ja yhteistyökumppaneita!

Naïssam Jalal – Quest of the Invisible, Savoy-Teatteri 22.2.2022 (c) Maarit Kytöharju

Naïssam Jalal huilu, nay, ääni, sävellykset
Leonardo Montana piano
Claude Tchamitchian kontrabasso

Naïssam Jalal – Quest of the Invisible Suomessa 21.-27.2.2022
Ma 21.2. klo 19 Turku, Mestarinkadun Konserttisali
Ti 22.2. klo 19 Helsinki, Savoy-teatteri/ yhteityökumppani: Helsinki Jazz
Ke 23.2. klo 19 Tampere, G Livelab
To 24.2. klo 19 Seinäjoki, Kalevan naveta, Hugo-sali / Jazzoikoon!
Pe 25.2. klo 19 Äänekoski, Suolahtisali
La 26.2. klo 19 Joensuun Musiikkitalvi, Carelia-sali / Jazzkerho 76 ry
Su 27.2. klo 18 Savonlinnan Kulttuurikellari / Olavinjazz

Kiertuetiedote suomeksi:
https://www.vapaataanet.fi/naissam-jalal-helmikuun-lopussa-suomessa/

Kiertueen ohjelma Suomessa ja Baltiassa:
https://www.vapaataanet.fi/naissam-jalal-quest-of-the-invisible-a-finnish-baltic-journey-in-february-march-2022/

Kiertueen tuotanto: Tour’n’Sol Prod & Vapaat äänet
Kiertueen tuki: Ranskan Instituutti Suomessa, CNM Centre National de la Musique, AJC Association Jazzé Croisé

Syyrialaistaustainen huilisti Naïssam Jalal tuo kiitetyn trionsa Turkuun – “Etsin merkityksellisiä ääniä”
Kolmikon musiikki ei ole orientaalista eli itämaista jazzia, vaan siinä on lähes kaikkia edellä mainittujen musiikkien piirteitä. Meditaation, mystiikan ja modaalisen musiikin risteyksessä hiljaisuudellakin on keskeinen sija.
– Musiikillinen saundimme kohoaa esikuviemme ja saamiemme vaikutteiden piiristä. Etsin merkityksellisiä ääniä ja äänien merkityksiä.
Jarmo Wallenius – Turun sanomat
https://www.ts.fi/kulttuuri/5574195 (artikkeli maksumuurin takana)

Naïssam Jalalin trio tarjosi meditatiivista musiikkia, jossa erilaiset vaikutteet sulautuivat luontevasti yhteen
Musiikki tuntui virtaavan spontaanisti ja illan lopuksi encoren luonnosmainen leijuminen saatettiin finaaliin tarkan yhtäaikaisesti.
Ohjelma oli kokonaisuudessaan Jalalin käsialaa. Huilisti, laulaja ja säveltäjä on ladannut teoksiinsa filosofisia ja runollisia ulottuvuuksia, vaikka pääosin ne esitetään instrumentaaleina. Puheenvuorot soitteiden välillä avasivat solistin mielenmaisemaa, kun hän kiteytti maailmankatsomustaan mietelauseiksi.
Matti Komulainen – Turun sanomat (artikkeli maksumuurin takana)
https://www.ts.fi/kulttuuri/5577354

Naïssam Jalalin hiljainen musiikki pysäytti Savoyssa
Trion soitossa erityisesti paikoin pääsi loistamaan Tchamitchianin bassonsoitto, jossa on poikkeuksellista melodista voimaa. Useita soolobassolevyjä julkaissut soittaja osoitti soittonsa ilmaisuvoiman sortumatta musiikin henkeen huonosti sopivaan soolorevittelyyn.
Konsertti oli herkkä ja tunnelmallinen hetki levottomassa ajassa.
Pasi Virtanen – Jazzpossu-bloggi
http://rosvot.fi/jazzpossu/naissam-jalalin-hiljainen-musiikki-pysaytti-savoyssa

Syvän inhimillistä musiikkia maailmankansalaisille – Naïssam Jalal Savoy-teatterissa
”Maailmassa on vääryyksiä, jotka saavat minut surulliseksi ja vihaiseksi. Vääryyksiä on niin paljon, että osa on vain yritettävä hyväksyä, jotta omat voimavaransa saa kanavoitua järkevämmin”, Naïssam Jalal pohjusti Al Reda -kappalettaan Savoy-teatterissa tiistai-iltana.
Sanat tuntuivat viisailta tuolloin, sanat tuntuvat suorastaan profetiaalisilta vain paria päivää myöhemmin.
Jukka Hätinen – Rumba
https://www.rumba.fi/live/syvan-inhimillista-musiikkia-maailmankansalaisille-naissam-jalal-savoy-teatterissa/

Naïssam Jalal – The Quest of the Invisible at Savoy Theater in Helsinki
From the opening repeated note of “Leil” (in Arabic meaning night), to the closing piece entitled “A Prayer to Protect Me from Myself” with its repeated mantra-like line, Jalal sparkled with her classical flute, her Arabic ney and with her own crystal sharp vocals. And at many points she combined the two sound sources, adding whoops or hummed notes behind the ever-flowing flute. At times not only North African motifs appeared but sounds of the whole continent floated through her music.
Anthony Shaw – All About Jazz
https://www.allaboutjazz.com/naissam-jalal-the-quest-of-the-invisible-at-savoy-theater-helsinki-naissam-jalal

Äänekoskella konsertoiva Naïssam Jalal kritisoi nykyajassa varsinkin yhtä asiaa: “Musiikki on tapa olla yhteydessä johonkin pyhempään ja henkiseen”
– Ihminen ei ole vaan fyysinen olomuotonsa, joka tarvitsee ravintoa. Meissä on myös vahva henkinen puoli, joka kaipaa musiikin kuuntelemista, rakkautta ja kuuluksi tulemista.
Jalal kokee nyky-yhteiskunnan ylenkatsovan ei-materiaalisia asioita, joilla ei ole suoraa kaupallista arvoa.
Riikka Mahlamäki-Kaistinen – Keskisuomalainen
https://www.ksml.fi/paikalliset/4487751 (artikkeli maksumuurin takana)

Lämmin henkinen konsertti valoi uskoa inhimillisyyteen
Jalalin musiikki on paljolti meditatiivista, joskaan ajoittaisia energianpurkauksiakaan ei arasteltu. Samalla se on myös hyvin voimallisten tunteiden ilmaisua, joten musiikki saattoi hyvin kokea tässä tilanteessa terapeuttisena.
Hyvin intiimin ja maanläheisen kokemuksen rakensivat yhdessä Jalalin kanssa pianisti Leonardo Montana ja kontrabasisti Claude Tchamitchian. Kolmikon yhteispeli oli äärimmäisen herkkävireistä ja taiten nyansoitua, kun soolo, duetot ja trio-osuudet vuorottelivat luontevasti.
Pentti Ronkanen – Pikkukaupunkilainen / Sisä-Suomen lehti
https://nakoislehti.media.fi/sisasuomenlehti/da8c60f4-c099-4f6a-bff4-1e0db26eff4c/4?cd_browse-mode=browser

Hiljaisuus lähtökohtana konsertissa, jossa kuultu laajeni koetuksi
Jalal oli tosissaan liikkeellä, ja huilisti-laulajan hartaan mutta ylvään preesensin lomasta saattoi havaita myös muunlaista kehollisuutta. Paikka paikoin hän tehosti muita toimiaan hienovaraisen rytmisin liikkein, jota sitten varsin selkokielisesti siirtyivät osaksi ulosantia. Tule muistaa, että ruumiillisuus, eritoten kehon kautta koettu rytminen liike, on kautta ihmiskunnan historian ollut keino virittäytyä arkikokemuksesta poikkeavan olotilaan.
Jyri Ojala – Karjalainen (artikkeli maksumuurin takana)
https://www.karjalainen.fi/kulttuuri/hiljaisuus-lahtokohtana-luoja-suojele-minua-itseltani-kuului-naissam-jalalin-viimeisen-laulun-viesti

Kaiken Maailman kappaleita – Miia Laine / Radio Helsinki 6.2.2022
Haastattelussa Suomi-kiertueelle tuleva huilisti ja säveltäjä Naïssam Jalal ja hänen musiikkiaansa. Ohjelmassa kuulemme myös Jalalia inspiroivia muusikkoja, kuten Hariprasad Chaurasia ja John ja Alice Coltranea.
https://radiohelsinki.page.link/JbBT

Leonardo Montana, Savoy-Teatteri 22.2.2022 (c) Maarit Kytöharju

Claude Tchamitchian, Savoy-Teatteri 22.2.2022 (c) Maarit Kytöharju

Naïssam Jalal, Savoy-Teatteri 22.2.2022 (c) Maarit Kytöharju

Savoy-Teatteri 22.2.2022 (c) Maarit Kytöharju

Share: